fredag, januari 13, 2006

Kapitel 40

Den lugna och avslappnade fredag Anna sett framför sig fanns inte ett spår av. Fullt pådrag, både bokstavligt och bildligt talat. Hennes lilla lägenhet var knökfull av kollegor, där B.S hördes och syntes mest. Marscherandes runt i hennes vardagsrum som värsta fältherren, gormandes order i mobilen i kombination med att han styrde med alla övriga besökare i lägenheten.

Anna satt i köket med tecknaren och försökte få fram en bild av mördaren, men vad hade hon sett egentligen? En man med keps, skärmen långt ned över ögonen och han satt i princip hela tiden med huvudet framåtlutat. Kroppslängden ordinär och utan dialekt. En helt vanlig man, i mörka kläder och keps. Och hur lätt var det inte att byta kläder?

Något gripande låg inte direkt nära till hands. Visst var mannen enligt utsago Sofies pappa, men hitintills hade alla slagningar gett svaret "fader okänd". Så vem var han? Och hur skulle de få tag på honom? Anna hade erbjudit sig att ta ett varv runt Stureplan för att se om hon kände igen honom, men B.S hade bedömt risken som för stor. Om mördaren fick syn på henne förrän hon fick syn på honom skulle de förmodligen förlora honom för alltid.

Istället var B.S inställd på att punktmarkera så gott som alla ynglingar som gick solokvist hem från krogarna kring Stureplan. Hur det skulle gå till rent praktiskt hade han inte avslöjat, förmodligen för att han blev svaret skyldig.

Och tiden rann iväg. Snart började det närma sig första stängning för de ställen som drog igen klockan 1. Först då kunde jakten börja.

Anna försökte övertyga B.S om att deras bästa chans var Sofia. Att Anna skulle åka dit och ta ett snack. Fronta henne med vad hennes s k far ställt till med. Då skulle de få bekräftat om han verkligen var hennes far och även få fram ett namn. Hade de riktig tur kanske även ett foto.

Men B.S vägrade styvnackat, fullt och fast övertygad om att Sofia på ett eller annat sätt var inblandad. Och skulle Anna kontakta Sofia skulle mördaren inse att Anna hade sluppit loss och att jakten på honom var i full gång. Något som inte var i enlighet med B.S önskan.

Summa sumarum slutade det hela med att all tillgänglig personal dirigerades till Stureplan, och i mesta möjliga mån i civila kläder. Instruktionerna var tydliga men nog så svåra - att spana efter en man i förmodligen mörka kläder, ordinär kroppsbyggnad och längd. Medelålders och utan speciella kännetecken. Oddsen för att det fanns en enda sådan man kring Stureplan en fredagskväll var ganska så låga.

Spaningarna pågick fram till tidiga gryningen, utan framgång. Visst hade de plockat in en och annan man, men alla hade snabbt visat sig vara fel. Antingen hade Anna direkt kunnat sortera bort dem, och i 2 tveksamma fall hade rösten avslöjat dem. Ett gigantiskt misslyckande!

När gruppen samlades för en utvärdering tidigt på morgonen var ingen direkt lycklig. Och när beskedet kom att en tredje ung man hittats mördad utanför Fältöversten var missmodet avgrundsdjupt. Deras brist på framgång hade resulterat i ännu ett mord.

B.S svor så det osade, drämde näven i bordet och marscherade ut ur rummet. Alla satt som förstenad. B.S som visserligen alltid syntes och märktes, brukade aldrig tappa fattningen. Men nu hade han gjort det. Och det spred sig en oro i gruppen. Skulle detta bli ett fall där mördaren vann? Där han fick fullfölja sitt mission utan att ta sitt straff? Och hur många fler offer skulle det bli? Innan han satte punkt med Sofia.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du är allt för go du...tack för det kapitlet.
Vill absolut inte sätta någon press på dig. Men i vanliga fall när jag läser böcker så brukar jag sträckläsa från början till slut..har väldigt svårt för att lägga ifrån mig en bok. Vilket kan vara en nackdel när man börjar läsa vid sänggåendet och ska upp och jobba dagen efter. *L*
Med din story här är jag kluven vill både veta hur det slutar och inte...för när den är slut....vad ska jag läsa då. *S* (känner du pressen på dig igen nu)
Kramar om dig och tackar igen för kvällens läsning./A-M

11:30 em  
Anonymous Anonym said...

Kom på en sak till.
Kul att du var in och hälsade på och att du gillade min sida. Hoppas du kikar in igen.

11:41 em  
Anonymous Anonym said...

Nu börjar jag känna mig lite tjatig och efterhängsen här....men jag måste rätta mig själv här.
Jag skrev att du gillade min sida....men det sa du inget om. Blandade ihop dig med en annan gästboksskrivare. *L* Sorry.....vill ju inte ge dig ett rykte om att ha dålig smak. *S*

12:10 fm  
Blogger Batbut said...

A-M, jag är smickrad för all uppmärksamhet jag kan få *s*. Bloggen skriver jag för min skull, "romanen" för läsarnas.
Och jag gillade Din sida UTOM att det inte går att lämna kommentarer! Snyft

2:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home